Skupina COOP spouští výdejní chlazené boxy v obcích, které nemají prodejny s potravinami. Doposud byly boxy instalovány vždy v návaznosti na prodejny. První obcí se samostatným boxem jsou Medlovice v Jihomoravském kraji. Podle místostarosty Romana Pavelky je obec více než dva roky bez obchodu. „Máme 370 obyvatel a obchod se zde neuživil, výdejní box může být řešením, jak místním zjednodušit možnost nákupu bez složitého dojíždění. Proto jsme jeho instalaci podpořili alespoň poskytnutím místa a hrazením nákladů na elektřinu a připojení k internetu,“ doplňuje Pavelka.

COOP začal rozvíjet výdejní boxy minulý rok, a to v návaznosti na spuštění vlastního e-shopu, který je dnes v provozu u více než 500 prodejen. V některých z nich zajišťuje v současnosti e-shop už více než 10 % obratu prodejny. V tuto chvíli COOP provozuje již zhruba 10 boxů a další se plánují, také se zvažuje rozšíření počtu výdejních schránek v již instalovaných boxech.

František Polák, předseda družstva, které box v Medlovicích bude provozovat, k tomu dodává, že obchody v obcích, jako jsou Medlovice, nemají šanci bez další podpory a dotací přežít. Boxy u prodejen se i v menších obcích už stačily osvědčit, jejich využívání výrazně zvýšila pandemie.

„Box v Medlovicích je zavážen z prodejny, která je vzdálena jen několik kilometrů, v tuto chvíli bude zavážen dvakrát denně a v případě zájmu pro nás není problém četnost zvýšit. Zboží si stačí objednat jen tři hodiny před závozem,“ upřesňuje Polák.

V rámci své strategie razí COOP odlišnou filosofii než konkurence, boxy totiž nejsou zaváženy z mnoha kilometrů vzdálených centrálních skladů, ale z blízkých obchodů. Navíc je jejich prostřednictvím možno kupovat potraviny pocházející z blízkého okolí. „Další funkcí boxů je naopak zajistit zboží, které není v každodenní nabídce malých obchodů,“ doplňuje Lukáš Němčík, šéf marketingu a rozvoje sítě COOP. V boxu je možno si objednat jak potraviny ze sítě COOP, tak i zboží z dalších e-shopů v návaznosti na službu Balíkobot. Dovoz do boxu stojí zákazníky 30 korun.

„Vesnické prodejny se nyní stávají místem, kde je možno nejen nakoupit potraviny, ale také třeba vybrat si peníze, nakoupit léky, vyřídit poštu či posedět v kavárně. Propojení prodejny s e-shopem a výdejním boxem je logickým rozšířením této strategie,“ uzavírá Němčík.